خوشه های شعر(بتول مبشری)

خوشه های شعر(بتول مبشری)

شعر و ادب پارسی
خوشه های شعر(بتول مبشری)

خوشه های شعر(بتول مبشری)

شعر و ادب پارسی

وقتی که پُردلتنگی چه فرقی می کند (بتول مبشری)

 

وقتی که پُردلتنگی
چه فرقی می کند 
روزهای میانی اردی بهشت باشد
یا فصل تب کردن نخل ها
گلنارها به انار شدن رسیده باشند
یا انجیرها دل احساس شان ترکیده باشد
راستی چه فرقی می کند
وقتی برای فراموش کردن چیزی یا کسی
در خودت آنقدرمچاله شوی
آنقدر مچاله شوی
که عطر و بوی صد بهار هم گرم و روشن ات نکند
این روزها می خواهم با گلهای قاصد درد دل کنم
شاید خلوتی سراغ داشته باشند
آغوش نیستانی
وسعت کاجستانی
دامنه ی متروک کوهی
و من
غیر از یک تابوت غرق بنفشه 
و شاخه پیچ امین الدوله ای
از همین حیاط پشت پنجره 
واقعا دیگر چه می خواهم
اتفاق که بیفتد
دستهای بلند باد 
اشک های پَرِ شال گردن مردی را
خواهند تکانید
بر سنگ مزاری
که دل تُرد علف ها ی وحشی را 
درهم فشرده است
سخت ....

بتول مبشری

مادرم درخت سیبی بود که از دامانش میوه ی کاج بر زمین افتاد(بتول مبشری)


مادرم درخت سیبی بود که از دامانش میوه ی کاج بر زمین افتاد
روزگاری با نگاهش دف می زد
با دستهایش ستاره می کاشت
با لبخندش ماه برمی داشت
و دامنش
دامنش بیجار متبرکی بود
که ابرها را به باریدن می خواند
کوه بود
و کوه نبود
دشت بود 
و دشت نبود
مسیح مقدسی بود
با اعجاز صبر
او دیوها را از پشت پلک هامان می راند
و گل های آهار را به خواب های کودکی مان می کشاند
و ما عطرهای تازه را از حدود پیراهنش می گرفتیم
عطرنان
عطر هل و دارچین
و بوی مست گلهای سرخ آتشین
که میان پیراهنش مزه مزه میکردیم
آغوشش گردنه ی حیرانی بود برای خودش
معبدی 
زیارتگاهی
باغستانی
زیتون سرایی
اواما درخت سیب کم اقبالی بود 
که از دامانش پنج میوه ی سخت کاج سُرخورد
مادرم 
مادرم امروز
پشت پنجره ی دلتنگی هایش
خیلی تنهاست
مادرم لالایی هایش را رو به باغچه 
واگویه میکند
رو به درخت تکیده ی کاج
مادرم ....

بتول مبشری

 

 

تقصیرتو نیست اگر این بادها ناشران اندوهند(بتول مبشری)

تقصیرتو نیست 
اگر این بادها ناشران اندوهند
و این همه دلتنگی 
از دهان نیمه باز بنفشه ها 
و از پشت پلک های بسته ی رزهای صورتی
فوران کرده اند
تقصیر تو نیست
اگر ابر آسمانم شده ای
و دست بلند یادها گرد نبود تو را 
گوشه گوشه ی این خانه پاشیده اند
ایکاش من زبان کلاغ ها را می فهمیدم
شاید روزی آخرین خیابان عبور تو را قار زده اند
و زبان گنجشک ها را
که شاید مسیر عبور تو را دیده اند
آنگاه که از بالای چنارهای کهنه جفت هاشان را صدا کرده اند
تحالا هم تقصیر تو نیست
اگر چلچله ها برمی گردند
یاکریم ها بچه می گذارند
شراب ها کهنه می شوند
قاصدک ها خبرها را دست چین میکنند
شکوفه های بادام ایوان خانه های قدیمی را میپوشانند
و عکس های تو
عکس های سیاه و سفید تو
قلب مرا آتش می زنند
و این هم تقصیر تو نیست
آخر دوباره بهار آمده
بهار ........

بتول مبشری

حوالی تو زنبق ها بهار را نفس نفس می زنند(بتول مبشری)

حوالی تو
زنبق ها بهار را نفس نفس می زنند
حوالی تو
ماه دیوانه می شود
کوچه به کوچه 
نقره می پاشد و نور میریزد
باد با دایره زنگی به خانه ها سرک می کشد
و سرخوشانه می رقصد
حوالی تو
نارنج ها همیشه غرق شکوفه
تاکستان ها همیشه مست
مست ها
همیشه غزلخوان
وغزل ها همیشه عاشق اند
حوالی تو
کبوترها 
به اطلسی ها دل می بازند
مادیان ها با علفزارهای ترد
عشقبازی می کنند
حوالی تو
مروارید
بنفشه
یاس
برکه
حوالی تو 
تاکستان های رنگ رنگ
قاصدک های خوش خبر
شالی های متبرک
دریاهای آبی
حوالی تو ستاره های روشن
باران های دو نفره
یاکریم های بازیگوش
آه بگذار
بگذار تا نفس تازه کنم
دوباره میگویم
چقدر حوالی تو بودن
برای من خوب است....

بتول مبشری

 

جا مانده ام کنارِ اتاقی که سرد و تاریک است(بتول مبشری)

 

جا مانده ام
کنارِ اتاقی که سرد و تاریک است
جا مانده ام
میان خاطره های گریخته و تباه شده
کنجِ اتاق
تختی بدون حس وُ بالشی خالی از هیجان
دیوارها دچارعکس های قدیمیِ سیاه شده
یک گوشه ی میز
پخش و پلا شده کتاب های فروغ
با شعرهایی که یادواره ی حواس های خوب خداست
بالای سطر اول کتاب ِ چشم هایش بزرگ علوی
یک شعرعاشقانه
با دست خط کسی
که بیرحمانه آشناست
آنجا کنار قاب کهنه ی ساعت دیواری
تصویر با شکوه زنی 
نشسته میان بی کرانِ آغوشی
یک زن شبیه آن روزهای منی که من بودم
لبخند دل ربای عاشقانه ای وُ نگاه دلنوشی
شال طوسی گردن او 
امشب میان دست های من است
با بوی عطر مبهمی که میان اتاق گیرانده
پیراهن چهار خانه ی قهوه ای خوشرنگی
بر روی دسته ی چوبی صندلی آنسوی اتاق جامانده
این شانه
این رُژلب
این ریمل 
این سایه چشم کبود
هم قصه با شبانه های من
با دلم 
نفس نفس زده اند
این شیشه ی خالی عطر( دیور )
این کاست الهه ی ناز 
همراه التهاب عاشقانه ی من
آتش فشانده 
زبانه کشیده اند
رنگی به بیقراری حس های خفته ی من
به دست هوس زده اند
اینجا میان اتاق خاطره ها خدا چه می کنم امشب
لبریزم ازبارش بی امان ابرهای بارانی
کو سایه ای که بلغزد به شانه ی خسته ی من
کو رد پای بازگشت کسی 
از سر پشیمانی
باید رها شوم بروم
به سمت خواب و شراب 
هی جام بگیرم از دست خدای فراموشی
آنقدر بنوشم که فاصله گیرم از همه چیز
تاوان درگیری با خاطره ها ی جان سوز است
ویرانی ُمستیُ سکوتُ
خاموشی ....

بتول مبشری

دوباره آیا خواهم ات دید؟ کجا چگونه کی ؟(بتول مبشری)

 

دوباره آیا خواهم ات دید؟
کجا 
چگونه 
کی ؟
پای کدام سپیدار
به وقت بارش کدام ابر
میان نجابت کدامین کوچه ی بن بست
پشت دلهره ی کدام پنجره
دوباره آیا خواهم ات بوسید؟
زیر درخت انجیری
روی صندلی چوبی کافه ای
درپناه چترخیسی کنار خیابان
میان تاریکی وسوسه ناک سینمایی
دوباره آیا خواهم ات دید؟
افسوس
کرمان تا تو
فاصله ی خداست با آدم ها
داریم
بدون هم
بدون هم
پیر می شویم .....

بتول مبشری

 

ما پرنده های مادرم بودیم(بتول مبشری)

ما پرنده های مادرم بودیم
لا به لای موج های دامن اش 
خوشترین خواب ها را دیدیم
ازوسعت مهربان آغوش اش سیب چیدیم
بنفشه بوییدیم
باران نوشیدیم
بادبادک هوا کردیم
گل دسته کردیم
دنبال قاصدک دویدیم
تا خواب هایمان سبک و تُرد و متبرک شد
ما پنج پرنده بودیم
سرخ
زرد
قهوه ای
حتی سیاه
و من که آبی ترین شان بودم
همه پریدیم
بوی سیب ازیادمان رفت
و عطر آشنای چای را 
به نمیدانم چه طاق زدیم
بی هوا یک به یک پر کشیدیم
از اتاق
خانه
نجابت
صبوری
و مادرم
مادرم امروز بی نهایت تنهاست
ومادرم
آخرین پرنده ای ست
که برای خودش لالایی می خواند
و برای خودش می خوابد
حالا ما
پنج پرنده ی آواره ایم
با شب هایی پر از حسرت خواب

................

بتول مبشری
برای این روزهای مادرم

 

 

مفهوم این دلتنگی بی های وهویم چیست دق کردم(بتول مبشری)

 

مفهوم این دلتنگی بی های وهویم چیست دق کردم
حسی بجز یک بغض دائم در گلویم نیست دق کردم
گم کرده ام حتی نشانی خودم را توی آیینه
غیر از زنی سرخورده چیزی روبرویم نیست دق کردم
........................

دق کرده ام یعنی که می میرم به استمرار
یعنی که ماندم بین حصرِ سایه با دیوار
دق کرده ام یعنی هوای خانه ام ابری ست
تنهایی ام خط می خورد با جوهر تکرار
.......................

دق کرده ام یعنی که مثل بادها آشفته سر بودم
یک عمر کنج خلوت ام هم دربدر بودم
دق کرده ام یعنی دویدم بر مدار هیچ
یعنی که از احساس بودن دورتر بودم
.........................

دق کرده ام یعنی اتاقم سرد و خالی بود
پایی اگر سر زد به احساسم خیالی بود
یعنی اگر دستی به قلبم دانه ای پاشید
طوفان بیرحمی همان جا آن حوالی بود
.........................

دق کرده ام یعنی به تن کردم عزایم را
در خود شکستم تکه تکه ....های هایم را
دق کرده ام یعنی که شُستم در مسیر درد
همدست ِ باران ردپای اشک هایم را
..........................

دق کرده ام یعنی که نزدیک ام به پایانم
در مجلس ختم خودم ساقی و مهمانم
یک شب شبیخون زد به سرتاپای من پاییز 
عمری ست دامنگیر نفرین زمستانم 
............................

مفهوم این دلتنگی بی های و هویم چیست ؟ 
دق کردم ......

بتول مبشری

 

امروز هم یاد تو با یک عکس بر دیوار(بتول مبشری)

 

امروز هم یاد تو با یک عکس بر دیوار
فنجان تلخی قهوه با یک پاکت سیگار

می نوشم ازاندوه چشمان تو دردی را
پُک می زنم ته مانده ی سیگار زردی را

دلتنگی ات را از نگاه عکس می خوانم
بیش از تو از هر آنچه بود و رفت حیرانم

بعد از تو هر شب در اتاقی سرد خوابیدم
بعد از تو هر شب با هجوم درد خوابیدم

بعد از تو هر شب غرق تنهایی بی آغوش 
در خلوتم بی شانه بی همدرد خوابیدم

بعد از توهر کس را تو را دیدم تو ... نمی دانی
لعنت به من لعنت به آن حس های ویرانی

من مُرده ام بردار از چشم ام نگاهت را
جاری نکن اندوه چشم داد خواهت را

با اسب غمگین نگاهت هی نکوبانم
بیش از تو از رنجی که طی کردم پشیمانم

امروز هم یاد تو با یک عکس بر دیوار
.........

بتول مبشری

 

 

تو را بیاد می آورم میان نفس های پاییز(بتول مبشری)

 

تو را بیاد می آورم
میان نفس های پاییز
کنار گلهای داوودی به غنچه نشسته
وقتی که گوشه ی پرده بدون حس دستی تکان می خورد
یا وقتی که باد
باد محزون آرام آرام از کوچه می گذرد 
تو را بیاد می آورم
وقتی که شعری ذهنم را بارانی می کند
یا صدای ویولونی 
گذشته ها یم را خیس و تازه می کند
تو را بیاد می آورم
و پاییز اتفاقی ست
که برگهای سبز و نارنجی خاطراتم را
یک به یک می تکاند
می تکاند
تو را بیاد می آورم
و سردم می شود
سرم را بر شانه های افتاده ی پاییز می گذارم
به خودم میفشارم اش
و بعد تمام قلبم 
با التماس تیر می کشد
تو را بیاد می آورم
میان یک بن بست ابری مه آلود
جایی که زنی به تماشایت ایستاده 
و تو 
تو از دورفقط برایش دست تکان می دهی
آنقدر دوری
آنقدر دوری
که 
سارها از پرواز می مانند
و با هق هق آن زن
گریه شان می گیرد....

بتول مبشری

 

خدای برگ ریز خدای پاییز(بتول مبشری)

خدای برگ ریز
خدای پاییز
جای من خالی ست
جای من روی نیمکت سوم کنار پنجره
جای من میان نقاشی های کودکی ام
جای من کنار سارا و کوکب خالی ست 
کنار تخته ی سیاه و گچ 
میان حیاط آب پاشیده ی مدرسه
خدای مهر ماه
خدای مدرسه
من از هیاهوی این خیابان و این کلاغ ها خسته ام
جای من کنار دستهای کشیده و تیره ی مادربزرگم است
وقتی که نقل و نبات تعارفم میکند
جای من پیش دامن عطری مادرم است
وقتی که گریه میکنم
وقتی که مشق های فردایم را ننوشته ام
وقتی که مبصر نیستم
وقتی که فوزیه بیست های دیکته اش را به رخم میکشد
خدای کودکی ام
جا ی من همه جا خالی ست
جایی که دارا انار دارد
جایی که کبری تصمیم میگیرد
جایی که آن مرد می آید
درباران
با اسب ......

بتول مبشری

روزی دوباره از مسیر آسیاب های بادی خواهی گذشت(بتول مبشری)

 

روزی دوباره از مسیر آسیاب های بادی خواهی گذشت
از مسیر زیتون ها و لک لک ها
سارها و درناها
ازمسیر باران های ممتد و دیوانه وار
و پرواز بی راه گُله گُله مرغ هایی که نامشان را نمیدانی
شاید آنروز پاییز بغلت کند
یا برایت برقصد
یا دست بر شانه ات بزند
و دگمه ی بالای پیراهنت را باز کند
بی شک
برگ های زرد را از شانه هایت خواهد تکاند
و تو قدم هایت را
به ضرباهنگ خش خش دامنش وصل خواهی کرد
شاید آنروز باران و اشک
شیار گونه هایت را بشوید
یا خیس و نمناک دست در دست پاییز
به کافه ی متروکه ای بروی
و دل سیر گذشته ات را تماشا کنی
و شعر رنگ پریده ای روی دیوار
حواست را ببرد ..ببرد
اما آن روز 
آن پاییز
من نخواهم بود
و این درد
این درد .....

بتول مبشری